Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌بی‌سی با نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ منتقد و متخصص سینمایی از سراسر جهان اقدام به معرفی فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما کرده و سینمای ایران هم در این میان بی‌بهره نمانده است.

در این نظرسنجی ۲۰۹ منتقد و متخصص سینمایی از ۴۳ کشور جهان حضور داشته‌ و هر یک در ابتدا فهرستی از ۱۰ فیلم خارجی مورد علاقه خود را اعلام کرده‌اند و در انتها فیلم‌هایی که بیشترین امتیازها را کسب کردند در رتبه‌های یک تا ۱۰۰ برترین فیلم‌های خارجی تاریخ سینما قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فهرست ۱۰۰ فیلم از ۶۷ کارگردان متعلق به ۲۴ کشور و به ۱۹ زبان گوناگون حضور دارند. زبان فرانسوی را می‌توان زبان بین‌المللی سینمای فاخر نامید؛ چرا که در فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما، ۲۷ فیلم با بالاترین رتبه‌ها به زبان فرانسوی هستند و پس از آن ۱۲ فیلم به زبان ماندارین (چینی) و ۱۱ فیلم نیز به زبان ایتالیایی و ژاپنی حضور دارند.

فیلم خاطره انگیز خانه دوست کجاست 

از دیگر نکات قابل توجه این فهرست، حضور بسیار کمرنگ فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن است و تنها چهار فیلم ساخته زنان در این فهرست حضور دارند و ۹۶ درصد فیلم‌ها ساخته سینماگران مرد است، این در حالی است که ۴۵ درصد از منتقدان شرکت‌کننده در نظرسنجی زن بوده‌اند.

همچنین سینمای آسیای شرقی، ۲۵ درصد از فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر را به خود اختصاص داده که به ترتیب عبارت است ژاپن (۱۱ فیلم)، چین (۶ فیلم)، تایوان (۴ فیلم)، هنگ کنگ (۳ فیلم) و کره جنوبی (۴ فیلم).

در نهایت این فیلم «هفت سامورایی» ساخته «آکی‌ا کوراساوا» سینماگر نامدار ژاپنی بود که مورد اقبال بیشتر منتقدان سینمایی از سراسر جهان قرار گرفت و عنوان برترین فیلم غیرانگلیسی تاریخ سینما را از آن خود کرد.

کلوز آپ عباس کیارستمی

سینمای ایران نیز حضور قابل ملاحظه‌ای در این فهرست دارد و فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و فیلم‌های «کلوزآپ»، «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» از ساخته‌های عباس کیارستمی کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی نیز به ترتیب رتبه‌های ۳۹، ۹۴ و ۹۷ را به نام خود ثبت کرده‌اند.

فهرست کامل ۱۰۰ فیلم‌ انگلیسی برتر تاریخ سینمای جهان در زیر آمده است:

۱. هفت سامورایی؛ آکی‌را کوروساوا (۱۹۵۴)

۲. دزدان دوچرخه؛ ویتوریو دسیکا (۱۹۴۸)

۳. داستان توکیو؛ یاسوجیرو اوزو (۱۹۵۳)

۴. راشامون؛ آکی‌را کوروساوا (۱۹۵۰)

۵. قواعد بازی؛ ژان رنوار (۱۹۳۹)

۶. پرسونا؛ اینگمار برگمن (۱۹۶۶)

۷. هشت و نیم؛ فدریکو فلینی (۱۹۶۳)

۸. ۴۰۰ ضربه؛ فرانسوا تروفو (۱۹۵۹)

۹. در حال و هوای عشق؛ وونگ کار-وای (۲۰۰۰)

۱۰. زندگی شیرین؛ فدریک و فلینی (۱۹۶۰)

۱۱. از نفس افتاده؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۰)

۱۲. «بدرود معشوقه من»؛ چن کایگه (۱۹۹۳)

۱۳. ام؛ فریتز لانگ (۱۹۳۱)

۱۴. ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل، شانتال آکرمن (۱۹۷۵)

۱۵. پاتر پانچالی؛ ساتیاجیت رای (۱۹۵۵)

۱۶. متروپلیس؛ فریتز لانگ (۱۹۲۷)

۱۷. آگیره، خشم پروردگار؛ ورنر هرتسوک (۱۹۷۲)

۱۸. شهر اندوه، هو شیائو-شین (۱۹۸۹)

۱۹. نبرد الجزیره؛ جیلو پونته‌کوروو (۱۹۶۶)

۲۰. آینه؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۴)

۲۱. جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)

۲۲. هزارتوی پن؛ گیرمو دل‌تورو؛ (۲۰۰۶)

۲۳. مصائب ژاندارک؛ کارل تئودور درایر (۱۹۲۸)

۲۴. رزم‌ناو پوتمکین؛ سرگی آیزنشتاین (۱۹۲۵)

۲۵. یی یی؛ ادوارد یانگ (۲۰۰۰)

۲۶. سینما پارادیزو؛ جوزپه توناتوره (۱۹۸۸)

۲۷. روح کندوی عسل (ویکتور اریسه (۱۹۷۳)

۲۸. فانی و اسکندر؛ اینگمار برگمن (۱۹۸۲)

۲۹. اولدبوی؛ پارک جان-ووک (۲۰۰۳)

۳۰. ۳۰. مهر هفتم؛ اینگمار برگمن (۱۹۵۷)

۳۱. زندگی دیگران؛ فلوریان هنکل فون دونرسمارک (۲۰۰۶)

۳۲. همه چیز درباره مادرم؛ پدرو آلمودوار (۱۹۹۹)

۳۳. وقت بازی؛ ژاک تاتی (۱۹۶۷)

۳۴. بال‌های اشتیاق (زیر آسمان برلین)؛ ویم وندرس (۱۹۸۷)

۳۵. یوزپلنگ؛ لوکینو ویسکونتی (۱۹۶۳)

۳۶. توهم بزرگ؛ ژان رنوار (۱۹۳۷)

۳۷. شهر اشباح؛ هایائو میازاکی (۲۰۰۱)

۳۸. یک روز تابستان روشن؛ ادوارد یانگ (۱۹۹۱)

۳۹. کلورآپ؛ عباس کیارستمی (۱۹۹۰)

۴۰. آندری روبلوف؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۶۶)

۴۱. زندگی کردن؛ ژانگ ییمو (۱۹۹۴)

۴۲. شهر خدا؛ فرناندو میرالس، کاتیا لوند (۲۰۰۲)

۴۳. کار خوب؛ کلر دنیس (۱۹۹۹)

۴۴. کلئو از ۵ تا ۷؛ آنیس واردا (۱۹۶۲)

۴۵. ماجرا؛ میکل‌آنجلو آنتونیونی (۱۹۶۰)

۴۶. فرزندان بهشت؛ مارسل کارنه (۱۹۴۵)

۴۷. ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز؛ کریستین مونجیو (۲۰۰۷)

۴۸. ویریدیانا؛ لوئیس بونوئل (۱۹۶۱)

۴۹. استاکر؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۹)

۵۰. آتاتلانت؛ ژان ویگو (۱۹۳۴)

۵۱. چترهای شاربروگ؛ ژاک دمی (۱۹۶۴)

۵۲. ناگهان بالتازار؛ روبر برسون (۱۹۶۶)

۵۳. آخر بهار؛ یاسوجیرو اوزو (۱۹۴۹)

۵۴. بخور بنوش مرد زن؛ آنگ لی (۱۹۹۴)

۵۵. ژول و جیم؛ فرانسوا تروفو (۱۹۶۲)

۵۶. چانگ کینگ اکسپرس؛ وونگ کار-وای (۱۹۹۴)

۵۷. سولاریس؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۲)

۵۸. گوشواره‌های مادام… ؛ مکس افولوس (۱۹۵۳)

۵۹. بیا و ببین؛ الم کلیموف (۱۹۸۵)

۶۰. تحقیر؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۳)

۶۱. سانشوی مباشر، کنجی میزوگوچی (۱۹۵۴)

۶۲. توکی بوکی؛ دیوپ ممبتی (۱۹۷۳)

۶۳. بهار در یک شهر کوچک؛ فی مو (۱۹۴۸)

۶۴. سه رنگ: آبی؛ کریستوف کیشلوفسکی (۱۹۹۳)

۶۵. اردت؛ کارل تئودور درایر (۱۹۵۵)

۶۶. ترس روح را می‌خورد؛ راینر وارنر فاسبیندر (۱۹۷۳)

۶۷. ملک‌الموت؛ لوئیس بونوئل (۱۹۶۲)

۶۸. اوگتسو؛ کنجی میزوگوچی (۱۹۵۳)

۶۹. عشق؛ میشائیل هانکه (۲۰۱۲)

۷۰. کسوف؛ میکل‌آنجلو آنتونیونی (۱۹۶۲)

۷۱. شاد در کنار هم؛ وونگ کار-وای (۱۹۹۷)

۷۲. زیستن؛ آکی‌را کوراساوا؛ (۱۹۵۲)

۷۳. مردی با یکدوربین فیلمبرداری؛ ژیگا ورتوف (۱۹۲۹)

۷۴. پی‌یرو خله؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۵)

۷۵. زیبای روز، لوئیس بونوئل (۱۹۶۷)

۷۶. و مادرت را هم؛ آلفونسو کوارون (۲۰۰۱)

۷۷. دنباله‌رو؛ برناردو برتولوچی (۱۹۷۰)

۷۸. ببر خیزان، اژدهای پنهان؛(آنگ لی (۲۰۰۰)

۷۹. ران؛ آکی‌را کوروساوا (۱۹۸۵)

۸۰. فراموش‌شدگان؛ ل.وئیس بونوئل (۱۹۵۰(

۸۱. سلین و ژولی قایق‌سواری می‌کنند؛ ژاک ریوت (۱۹۷۴)

۸۲. آملی؛ ژان پیر ژونت (۲۰۰۱)

۸۳. جاده؛ فدریکو فلینی (۱۹۵۴)

۸۴. جذابیت پنهان بورژوازی؛ لوئیس بونوئل (۱۹۷۲)

۸۵. اومبرتو دی؛ ویتوریو دسیکا؛ (۱۹۵۲)

۸۶. اسکله؛ کریس مارکر (۱۹۶۲)

۸۷. شب‌های کابیریا؛ فدریکو فلینی (۱۹۵۷)

۸۸. داستان آخرین گل داوودی؛ کنجی میزوگوچی (۱۹۳۹)

۸۹. توت فرنگی‌های وحشی؛ اینگمار برگمن (۱۹۵۷)

۹۰. هیروشیما عشق من؛ آلن رنه (۱۹۵۹)

۹۱. ریفیفی؛ ژول داسن (۱۹۵۵)

۹۲. صحنه‌هایی از یک ازدواج؛ اینگمار برگمن (۱۹۷۳)

۹۳. فانوس قرمز را برافراز؛ ژانگ ییمو (۱۹۹۱)

۹۴. خانه دوست کجاست؟؛ عباس کیارستمی (۱۹۸۷)

۹۵. ابرهای شناور؛ میکیو ماروسی (۱۹۵۵)

۹۶. شاه؛ کلود لانزمن (۱۹۸۵)

۹۷. طعم گیلاس؛ عباس کیارستمی (۱۹۹۷)

۹۸. در قلب خورشید؛ ژیانگ ون (۱۹۹۴)

۹۹.خاسکتر و الماس (آندری وایدا)

۱۰۰. چشم انداز در مه؛ تئو آنجلوپولوس (۱۹۸۸)/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۱۲۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود

بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست 10 اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد.

این مؤسسه بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد که سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP)  در سال 2029 به 1.98 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی این رقم را 2.2 درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی های این صندوق نشان می دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال 2029 بالای 4 درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی دولت این کشور از 115 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) فراتر رود.

بدتر شدن مشکلات اقتصاد فرانسه با افزایش کسری تجاریپاریس: اقتصاد فرانسه به دلیل افزایش قیمت گاز در خطر است

کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال 2024 فرانسه، نسبت به تضاد بالقوه آن با قوانین مالی اتحادیه اروپا هشدار داده و تأکید کرده بود که چشم انداز فعلی خطر تعدیل منفی از سوی آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس داده‌هایی که توسط این سازمان در ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انتظار می‌رود که سهم بریتانیا از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2029 بر حسب برابری قدرت خرید، 2.2 درصد باشد و این کشور دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

در همین حال، پیش بینی می شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم آن در پنج سال آینده به 2.09 درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود که پنج کشور اصلی تشکیل دهنده ساختار اقتصاد جهانی تا سال 2029، کشورهای چین (19.48 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان)، ایالات متحده (14.72 درصد)، هند (9.23 درصد)، ژاپن (3.21 درصد) و اندونزی (2.79 درصد) باشند.

همچنین انتظار می‌رود که آلمان (2.77%)، روسیه (2.71%) و برزیل (2.19%) در میان ده کشور برتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عبدالکریم حسن در فهرست 19 نفره بهترین مدافعان چپ تاریخ پرسپولیس
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»